Lausunnot
Vesilaitosyhdistyksen viranomaisille ja yhteisöille antamia lausuntoja ja kannanottoja (alkaen vuodesta 2017). Tässä esitettyjen lisäksi Vesilaitosyhdistys antaa varsinaisille jäsenille kirjallisia lausuntoja ja kommentteja, joita ei julkaista.
-
Lausunto julkisuuslain soveltamisalan laajentamista koskevasta selvityksestä/Oikeusministeriö
11.11.2019
Oikeusministeriön teettämä selvitys on lainvalmistelun esivalmisteluvaiheen arviointimuistio (jälj. muistio). Se koskee julkisuuslain soveltamisalan laajentamista. Tarkoituksena on tuottaa tietopohjaa mahdollisen lainvalmisteluhankkeen käynnistämistä varten. Muistiossa tarkastellaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain soveltamisalan mahdollista laajentamista muun muassa yhtiöihin, jotka ovat julkisyhteisöjen määräysvallassa. Mukana on kolme eri vaihtoehtoa julkisuuslain soveltamisalan laajentamiseksi.
-
Kommentit maatalouden, turkistuotannon ja happamuuden torjunnan toimenpiteitä koskevaan ohjeluonnokseen/Ympäristöministeriö
11.11.2019
Vesilaitosyhdistyksellä ei ole erityistä asiantuntemusta maatalouden, turkistuotannon ja happamuuden torjunnan toimenpiteistä, joten kommenttimme rajoittuvat niihin asioihin, joista meillä on osaamista ja jotka liittyvät ennen kaikkea eri sektoreiden toimenpiteiden yhteismitallisuuteen.
-
Lausunto valtion vuoden 2020 talousarvioesityksestä (HE 29/2019 vp) + valiokuntakuuleminen/Eduskunnan ympäristövaliokunta
11.11.2019
Vesilaitosyhdistys pitää tärkeänä, että maa- ja metsätalousministeriön ja myös ympäristöministeriön hallinnonalan talousarviossa varmistetaan vuodelle 2020 ja sitä seuraaville vuosille riittävä rahoitus mm. kansallisen vesihuoltouudistuksen käynnistämiseen ja toteuttamiseen.
-
Lausunto valtion vuoden 2020 talousarvioesityksestä ja valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmaksi vuosille 2020-2023/Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta
11.11.2019
Vesilaitosyhdistys katsoo, että määrärahoja myös vesihuollon alueellisten hankkeiden tukemisen tarvittaisiin maa- ja metsätalous- sekä ympäristöministeriön hallinnonaloilla myös vuonna 2020 ja sen jälkeen, jotta uusia hankkeita saataisiin käyntiin. Samalla voidaan edistää nykyistä elinvoimaisemman laitosrakenteen kehittymistä vesihuolto-alalla.
-
Juomavesidirektiivi lausunto/Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
10.9.2019
Asiantuntijalausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi ihmisten käyttöön tarkoitetun veden laadusta (juomavesidirektiivi) (U 13/2018 vp). Tutustu VVY:n lausuntoon.
-
Lausunto määräysluonnoksesta 71/2019 M/Liikenne- ja viestintävirasto
10.9.2019
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on pyytänyt lausuntoa määräysluonnoksesta verkkotie-tojen ja verkon rakentamissuunnitelmien toimittamisesta (71/2019 M) sekä sen perustelut ja soveltaminen (MPS 71) -muistiosta ja muistiossa esitetystä määräyksen vaikutusarviosta. Tutustu VVY:n antamaan lausuntoon.
-
Lausunto InfraRYL -luvuista 31100, 31200 ja 31300/Rakennustietosäätiö
10.9.2019
Rakennustietosäätiö on pyytänyt lausuntoa InfraRYL -luvuista 31100 Jätevesiviemärit, 31200 Hulevesiviemärit ja 31300 Vesijohdot. Tutustu VVY:n antamaan lausuntoon.
-
VesiPOKE-hanke/Ympäristöministeriö
10.9.2019
Lausunto Vesienhoidon ympäristötavoitteista poikkeaminen: Perusteet ja menettely -hankkeen loppuraportista. Tutustu VVY:n antamaan lausuntoon.
-
LupaMuutos -hanke/Ympäristöministeriö
10.9.2019
Lausunto vesienhoidon ympäristötavoitteiden toteutuminen: ympäristöllisten lupien muutettavuutta koskevan lainsäädännön kehittäminen ja sen valtiosääntöoikeudelliset perusteet -hankkeen loppuraportista. Tutustu VVY:n antamaan lausuntoon.
-
Vesivaroja ja terveyttä koskevat kansalliset tavoitteet
12.4.2019
-
Kalatalousvelvoitteen määrääminen vesitalousluvan haltijalle – arviomuistio/Oikeusministeriö
3.4.2019
Vesilaitosyhdistys toteaa, että vedenoton pysyvyyssuojan heikentäminen vesilaitosten vedenoton osalta ei olisi kalatalousvelvoitteiden kannalta perusteltua. Vedenotolla on harvoin, jos koskaan, vaikutusta kalastoon.
-
Lausunto uusista pohjaveden ympäristönlaatunormeista/Ympäristöministeriö
3.4.2019
Vesilaitosyhdistys pitää yleisesti hyvänä ja perusteltuna käyttää ympäristönlaatunormien määrittämisen kriteeriarvona aineen terveysperusteista raja-arvoa talousvedessä. Ympäris-tönlaatunormin asettaminen 0,5 kertaiseksi kyseisestä kriteeriarvosta turvaa pohjaveden käyttöä raakavesilähteenä siten, että vedenkäsittely voidaan pitää mahdollisimman vähäise-nä, edullisena ja vähän ympäristöä kuormittavana
-
Hallituksen esitys eduskunnalle elintarvikelaiksi sekä eräiden lakien muuttamiseksi/Maa- ja metsätalousvaliokunta
3.4.2019
Vesilaitosyhdistys ei vastusta ehdotusta valtakunnallisesti määritellystä suunnitelmalliseen valvontaan kuuluvilta toimijoilta suoriteperusteisten maksujen lisäksi perittävästä vuosittai-sesta 150 euron perusmaksusta.
-
Lausunto valtion vuoden 2019 talousarvioesityksestä (HE 123/2018 vp)/Maa- ja metsätalousvaliokunta
12.11.2018
Valtion osarahoituksella, ns. porkkanarahalla, saataisiin alueellisia vesihuoltohankkeita käyntiin. Alueellisilla vesihuoltohankkeilla – yhdysvesijohdot, siirtoviemärit, alueelliset jätevedenpuhdistamot ja vedenhankintajärjestelyt – edistettäisiin yhteistyötä, palvelutasoa ja järkevän ja tehokkaan laitosrakenteen muodostumista.
-
Yhdyskuntajätevesidirektiivi konsultaatio/ European Commission
12.11.2018
Public Consultation on the Evaluation of the Urban Waste Water Treatment Directive (91/271/EEC)
-
Vesilaitosyhdistyksen kommentit luonnokseen kiertotalouden tavoitteet ja toimenpiteet/Sitra
12.11.2018
Vesilaitosyhdistyksen mielestä toimenpide-ehdotuksessa ”Käyttökelpoisten aineiden ja materiaalien talteenottovelvoite jätevirroista ja kierrätysmateriaalien laadunvalvontajärjestelmä” on useita virheellisiä seikkoja, eikä toimenpide-ehdotus ole kannatettava.
-
Lausunto valtion vuoden 2019 talousarvioesityksestä (HE 123/2018 vp)/Eduskunnan maatalousjaosto
12.11.2018
Valtion osittainen tukirahoitus alueellisille vesihuoltohankkeille on edelleen tarpeen niiden toteutumisen varmistamiseksi. Hankekohtaisen rahoituksen lisäksi vesihuoltoalan hyvän tason ja kehitysedellytysten turvaaminen edellyttää myös valtion rahoitusta mm. vesihuoltoalan rakennemuutoksen edellyttämiin jatkotoimenpiteisiin, tiedonhallinnan ja digitalisaation kehittämiseen, alan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vahvistamiseen sekä alan osaamisresurssien vahvistamiseen.
-
Luonnos hallituksen esitykseksi (ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittaminen)/YM
26.9.2018
On tärkeää huomioida, että vuoropuhelu viranomaisen ja hakijan välillä säilyy jatkossakin tehokkaana ja toimivana, toteaa Vesilaitosyhdistys hakijan neuvontaan liittyen 19.03.2018 päivätyssä lausunnossaan.
-
Luonnos valtioneuvoston asetukseksi betoniasemista/VN
26.9.2018
Vesilaitosyhdistys toteaa 13.08.2018 päivätyssä lausuonnossaan mm. pitävänsä esitetyn mukaisesti tärkeänä, että pohjavesialueelle sijoitettavilta betoniasemilta edellytetään jatkossakin ympäristölupaa.
-
Lausunto luonnoksesta ympäristöhallinnon oppaaksi Pohjavesialueet - opas määrittämiseen, luokitukseen ja suojelusuunnitelmien laadintaan/YM
5.9.2018