Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

CER-direktiivin toimeenpano vahvistaa yhteiskunnan kriisinkestävyyttä

Laki yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta tulee asettamaan syksyllä 2024 sen soveltamisalaan kuuluville kriittisille toimijoille velvoitteita riskinarviointiin, häiriönsietokyvyn varmistamiseen ja poikkeamista raportointiin.

29.1.2024

Euroopan komission CER-direktiivi astui voimaan tammikuussa 2023. CER-direktiivi koskee kriittisten toimijoiden häiriönsietokykyä (resilience of critical entities) yleisesti ja sitä täydentää kyberturvallisuuden osalta NIS2-direktiivi. Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivit osaksi kansallista lainsäädäntöä 17.10.2024 mennessä. Hallituksen esitys CER-direktiivin toimeenpanevaksi laiksi yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta on lausunnolla 4.3.2024 asti lausuntopalvelussa https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/List. Lisäksi esitetään muutettavaksi mm. turvallisuusselvityslakia.

Tavoitteena on vahvistaa lainsäädännöllä kriittisen infrastruktuurin kriisinkestävyyttä, parantaa toimijoiden häiriönsietokykyä sekä jatkuvuudenhallintaa ja siten vahvistaa yhteiskunnan kriisinkestävyyttä ja kansallista turvallisuutta.

Vesihuolto kuuluu yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisenä palveluna sekä CER- että NIS2-direktiivin soveltamisalaan. Esityksen mukaan lakia yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta sovelletaan toimijoihin, joiden poikkeamalla olisi merkittäviä haitallisia vaikutuksia sen palvelun tarjoamiseen tai palvelusta riippuvaisilla toimialoilla. Laissa on määritelty tarkemmin haitallisen vaikutuksen merkittävyyden arviointikriteerit. Vesihuollossa esitetään merkittävyyttä arvioitaessa otettavaksi huomioon toimitettavan veden ja poisjohdetun jäteveden volyymi. Kriittisen toimijan määrittämisestä päättää se ministeriö, jonka toimialaan käsiteltävä toimija kuuluu ja tämä päätös on voimassa enintään neljä vuotta.

Kriittisille toimijoille tulisi velvoite riskinarvioinnin suorittamiseen, riskinarviointiin ja muuhun tarpeeseen perustuvaan häiriönsietokyvyn varmistamiseen, häiriönsietokykyä koskevan suunnitelman laatimiseen sekä poikkeamista ilmoittamiseen.

Häiriönsietokykyä koskevaan suunnitelmaan olisi sisällytettävä mm.:

  • tilojen ja infrastruktuurin fyysinen suojaaminen
  • toimenpiteet poikkeamien seurauksiin ja häiriötilanteisiin vastaamiseksi, torjumiseksi ja lieventämiseksi
  • toimenpiteet poikkeamista palautumiseksi
  • henkilöturvallisuuden varmistaminen 

Kriittisen toimijan olisi ilmoitettava viipymättä toimivaltaiselle viranomaiselle ja Huoltovarmuuskeskukselle merkittävästä poikkeamasta. Ensi-ilmoitus on tehtävä viimeistään 24 tunnin kuluessa poikkeaman havaitsemisesta. Toimijan on annettava sisäministeriölle, toimialasta vastaavalle ministeriölle, toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle ja Huoltovarmuuskeskukselle yksityiskohtainen raportti kuukauden kuluessa siitä, kun poikkeama on tullut tietoon.

Direktiivi tuo uusia tehtäviä yhteensovittavalle sisäministeriölle, sektoriministeriöille ja viranomaisille (mm. Huoltovarmuuskeskus). Toimivalta valvoa olisi sektorikohtaisilla valvontaviranomaisilla. Vesihuollon osalta valvovaksi viranomaiseksi esitetään Etelä-Savon ELY-keskusta. Valvova viranomainen voi määrätä päätöksellään kriittisen toimijan maksamaan laiminlyöntimaksun (2 000 – 20 000 €), jos havaitulla puutteella on merkittävää vaikutusta yhteiskunnan keskeisten palvelujen tarjoamiseen.

Avainsanat:

Lisää aiheesta

hallinto ja talous vesihuolto laajasti viestintä

Kuntavaalien alla vesihuoltoasiat esille

21.1.2025
Kuntavaalien alla Vesilaitosyhdistys haluaa muistuttaa tulevia kuntapäättäjiä vesihuollon merkityksestä ja kehottaa päättäjiä olemaan vesiviisaita. Vesilaitosyhdistyksen ja vesihuoltolaitosten viestinnän tueksi on laadittu esite, jossa tuodaan esiin vesihuollon haasteita ja ratkaisuita.
koulutus & tapahtuma vesihuolto laajasti

Oppilaitosyhteistyö vesihuollossa

21.1.2025
ELY-keskus järjestää 4.2.2025 klo 9-10.30 webinaarin, jossa jaetaan ideoita ja kokemuksia oppilaitosyhteistyöstä.
hallinto ja talous vesihuolto laajasti

Vesilaitosyhdistyksen strateginen tiekartta on päivitetty vuoden 2024 lopussa

20.1.2025
Strategiaa päivitettiin huomioiden viime vuosien muutoksia ja kehityskulkuja. Päivitystä työstettiin Vesilaitosyhdistyksen työvaliokunnassa, asiantuntijaryhmissä ja henkilöstön parissa.
hallinto ja talous vesihuolto laajasti

Vesihuoltolaitosten toimintaympäristöanalyysi

20.1.2025
Vesilaitosyhdistyksen Johdon päivillä syyskuussa 2024 osallistujat pohtivat vesihuoltolaitoksen ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa sen toimintaan. Toimintaympäristöanalyysi auttaa vesihuoltolaitoksia ymmärtämään tekijöitä, joihin ne eivät suoraan voi vaikuttaa, mutta joiden tuntemus on kriittistä pitkän aikavälin menestyksen kannalta.
jäsenyys, yhdistystoiminta viestintä

Vesilaitosyhdistyksen jäsensivujen (extranet) kertakirjautumisen ohje

20.1.2025
viestintä

Vesilaitosyhdistyksen kotisivu uudistui

20.1.2025
Verkkopalvelun ulkoasua kohennettiin Vesilaitosyhdistyksen viime vuonna toteutetun ilmeuudistuksen mukaiseksi.