Forssan vesihuoltoliikelaitoksen projektiviestinnän kehittäminen
3.10.2019
Kimmo Paakkosen (2019) tutkimuksen tavoitteena oli saada laitoksen vesihuoltoverkostoon liittyneet asiakkaat sitoutumaan ja hoitamaan omistamiensa kiinteistöjen velvoitteet hulevesien erottelemiseksi kiinteistöltä jätevesiviemäriin johdettavista jätevesistä samanaikaisesti vesihuoltoliikelaitoksen toteuttaman vesihuoltosaneerausprojektin kanssa.
Vesihuoltoverkoston saneerausprojektin vaikuttavuuden parantaminen : taustaselvitys ja projektiviestinnän kehittäminen.
Kimmo Paakkosen projektijohtamisen YAMK-opinnäytetyön löydät osoiteesta http://www.theseus.fi/handle/10024/226956
Vesihuoltoala Suomessa muuttui vuonna 2001 voimaan astuneen ja vuonna 2014 päivitetyn vesihuoltolain myötä, kun alettiin korostamaan vesihuoltolaitoksien roolia kuntalaisille palveluita tuottavana toimijana aikaisemmin vallalla olleen viranomaisen kaltaisen aseman sijaan. Vesihuoltoalalta odotetaan enenevässä määrin myynti- ja markkinointihenkisyyttä sekä neuvottelukykyä samaan aikaan, kun lait ja ympäristöluvat asettavat sille tiukkenevia vaatimuksia, joiden toteutuminen on suurelta osin riippuvainen sen palveluita käyttävän loppuasiakkaan toimenpiteistä. Lakien ja asetusten mukaiset velvoitteet koskevat myös vesihuoltolaitosten toimittamia vesihuoltopalveluita käyttäviä kiinteistöjä, mutta haasteena on tiedon jakaminen kiinteistön omistajille eli vesihuoltolaitosten asiakkaille siten, että viesti ensinnäkin tavoittaa ja sen sisältö lisäksi vielä ymmärretään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tutkimuksen kohteena olevan Forssan vesihuoltoliikelaitoksen projektiviestintää. Tavoitteena oli saada laitoksen vesihuoltoverkostoon liittyneet asiakkaat sitoutumaan ja hoitamaan omistamiensa kiinteistöjen velvoitteet hulevesien erottelemiseksi kiinteistöltä jätevesiviemäriin johdettavista jätevesistä samanaikaisesti vesihuoltoliikelaitoksen toteuttaman vesihuoltosaneerausprojektin kanssa. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kirjallisuutta ja artikkeleita koskien asiakkaan sitouttamista yhteiseen päämäärään sekä selvitettiin Forssan vesihuoltoliikelaitoksen henkilökunnan näkemys projektiviestinnän kehittämistarpeista tätä opinnäytetyötä varten toteutetun kyselyn ja teemahaastattelun perusteella.
Esiselvityksen pohjalta syntyi ohjeistus siitä, miten asiakasviestintää tulee ajoittaa ja miten sitä on tarpeen kohdentaa. Tässä työssä pohdittiin myös web-sovellusten käyttämistä sekä arkiviestinnän välineenä että pyrkien asiakkaan sitouttamiseksi yhteiseen tavoitteeseen tarjoamalla pelillistä ja samalla projektista informoivaa sisältöä.