Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Vesihuoltolaitosten alueellisten perusmaksujen määritysperusteet

VVY:n monistesarjan julkaisussa esitetään näkökulmia ja pääosin paikkatiedon hyödyntämiseen perustuvia menetelmiä veden ja jäteveden alueellisten perusmaksujen määrittämiseen. Voit ladata julkaisun maksutta VVY:n kotisivuilta.

11.12.2018

Syyskuussa 2014 uudistunut vesihuoltolaki korosti talouden roolia vesihuoltolaitosten toiminnassa. Laissa painotetaan entistä enemmän alueellisten kustannuserojen huomiointia asiakasmaksuissa. Lain mukaan laitos voi periä liittymismaksua ja perusmaksua sekä muita maksuja laitoksen toimittamista palveluista. Nämä maksut ovat eri alueilla erisuuruisia, jos tämä on tarpeen kustannusten oikean kohdentamisen tai aiheuttamisperiaatteen toteuttamisen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä.
 
Keväällä 2017 valmistuneissa vesihuoltolaitosten maksuja koskevissa ohjeissa ja suosituksissa esitetään, että vesihuoltolaitosten perusmaksutulojen tulisi kattaa 50 % käyttö- ja perusmaksutuloista. Tälle tasolle tulisi kuitenkin pyrkiä asteittain. Nykytilassa perusmaksujen osuus käyttö- ja perusmaksutuloista on vesihuoltolaitoksilla yleisesti tasolla 10-30 %.

Perusmaksujen roolin kasvattamisella voidaan turvata vesihuoltolaitosten talouden hyvää tasoa. Vallitsevassa tilanteessa veden ominaiskulutuksen kehitys on laskusuuntaista, mikä pienentää laitosten käyttömaksutuloja. Alueellisten perusmaksujen määrittely liittyy keskeisesti perusmaksujen roolin kasvattamiseen. 

Nykytilassa vesihuoltolaitoksilla ei ole selkeitä työkaluja alueellisten perusmaksujen määritykseen, mikä on ristiriidassa lainsäädännön ja uusien ohjeistusten kanssa. Toisaalta ei ole myöskään työkaluja, joilla perustella, jos eri alueille ei ole tarkoituksenmukaista määritellä eri suuruisia perusmaksuja. Tässä oppaassa esitetään näkökulmia ja pääosin paikkatiedon hyödyntämiseen perustuvia menetelmiä veden ja jäteveden alueellisten perusmaksujen määrittämiseen. Oppaan tekstiä havainnollistetaan kuvin ja esimerkein.

Vesihuoltolaitosten alueellisten perusmaksujen  määritysperusteet pdf.

Liite 1 Kurikka

Liite 2 Kymen Vesi 

Liite 3 Nivos

Liite 4 Sipoo 

 

 

 

Avainsanat:

Lisää aiheesta

vesihuoltopäivä

Vesihuolto 2025 -päivien ilmoittautuminen alkaa 27.1.

21.1.2025
Vesihuoltopäivien ilmoittautuminen avautuu tapahtumakalenterissamme maanantaina 27.1.2025 klo 9.00. Samaan aikaan myös hotellikiintiöt avautuvat myyntiin. Hotellivarausohjeen saa ilmoittauduttuaan Vesihuoltopäiville.
hallinto ja talous vesihuolto laajasti viestintä

Kuntavaalien alla vesihuoltoasiat esille

21.1.2025
Kuntavaalien alla Vesilaitosyhdistys haluaa muistuttaa tulevia kuntapäättäjiä vesihuollon merkityksestä ja kehottaa päättäjiä olemaan vesiviisaita. Vesilaitosyhdistyksen ja vesihuoltolaitosten viestinnän tueksi on laadittu esite, jossa tuodaan esiin vesihuollon haasteita ja ratkaisuita.
koulutus & tapahtuma vesihuolto laajasti

Oppilaitosyhteistyö vesihuollossa

21.1.2025
ELY-keskus järjestää 4.2.2025 klo 9-10.30 webinaarin, jossa jaetaan ideoita ja kokemuksia oppilaitosyhteistyöstä.
hallinto ja talous vesihuolto laajasti

Vesilaitosyhdistyksen strateginen tiekartta on päivitetty vuoden 2024 lopussa

20.1.2025
Strategiaa päivitettiin huomioiden viime vuosien muutoksia ja kehityskulkuja. Päivitystä työstettiin Vesilaitosyhdistyksen työvaliokunnassa, asiantuntijaryhmissä ja henkilöstön parissa.
hallinto ja talous vesihuolto laajasti

Vesihuoltolaitosten toimintaympäristöanalyysi

20.1.2025
Vesilaitosyhdistyksen Johdon päivillä syyskuussa 2024 osallistujat pohtivat vesihuoltolaitoksen ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa sen toimintaan. Toimintaympäristöanalyysi auttaa vesihuoltolaitoksia ymmärtämään tekijöitä, joihin ne eivät suoraan voi vaikuttaa, mutta joiden tuntemus on kriittistä pitkän aikavälin menestyksen kannalta.
jäsenyys, yhdistystoiminta viestintä

Vesilaitosyhdistyksen jäsensivujen (extranet) kertakirjautumisen ohje

20.1.2025