Vesihuoltolaitoksen häiriötilanne- ja kriisiviestintäohje/Huoltovarmuuskeskus
6.6.2019
Vesihuoltolaitosten tarpeisiin räätälöidyssä häiriötilanne- ja kriisiviestintäohjeessa on tietoa ja malleja häiriötilanneviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Häiriöt vesihuollossa heijastuvat nopeasti asiakkaiden arkeen ja yhteiskunnan toimintaan. Tehokas viestintä on kiinteä osa häiriötilanteiden hallintaa ja hyvällä ja kattavalla viestinnällä voidaan vähentää olennaisesti häiriöistä aiheutuvia haittoja. Keväällä 2019 uusitussa vesihuoltolaitosten tarpeisiin räätälöidyssä häiriötilanne- ja kriisiviestintäohjeessa on tietoa ja malleja häiriötilanneviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Selkeä ja käytännönläheinen ohje toimii pohjana erikokoisten vesihuoltolaitoksen omalle häiriötilanneviestinnän suunnittelulle. Ohje sisältää vesihuoltolaitosten häiriötilanneviestinnän yleiset toimintaohjeet ja ottaa huomioon tänä päivänä käytettävät viestintäkanavat. Ohjeen tärkein sisältö on koottu tietolaatikoihin ja nostoihin, mikä parantaa helppolukuisuutta. Ohjeen liitteenä olevissa mallipohjissa on pyritty antamaan esimerkit erilaisissa tilanteissa tarvittavista tiedotteista ja twitter-viesteistä. Oppaan lopussa on kriisikortti, jonka voi tulostaa aina mukana olevaksi tueksi häiriötilanteiden viestintään.
Vesihuoltolaitoksen häiriötilanne- ja kriisiviestintäohje pdf-versio.
Störnings- och kriskommunikationsanvisning för vattentjänstverk, pdf