Lapset ja nuoret vesihuollon viestinnän kohteina
Verkkokaupan etusivu Ostoskori Kirjaudu
Vesilaitosyhdistys toteutti selvityksen, jonka tavoitteena oli kartoittaa, millaista tietoa lapset ja koululaiset tällä hetkellä voivat saada vesihuollosta erilaisista kanavista. Tavoitteena oli selvittää mm.
• millä tavoin vesihuolto sisältyy perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelmaan ja missä laajuudessa siitä kerrotaan eri aineiden oppikirjoissa
• millaista yhteistoimintaa vesihuoltolaitoksilla on koulujen kanssa
• millä tavoin vesihuoltolaitokset voisivat parhaiten tukea koulujen vesihuoltoon liittyvää opetusta.
• millaista materiaalia vesihuoltolaitokset tai muut organisaatiot ovat tuottaneet lapsille ja nuorille vesihuollosta ja miten tällainen materiaali on otettu käyttöön
Vesilaitosyhdistyksen projektityöntekijät koostivat selvitykseen vinkkejä materiaaleista, oppilaitosyhteistöistä, tapahtumista tai somekampanjoista, joita vesihuoltolaitokset ovat toteuttaneet.
Tiivistelmä
Vesihuoltoon liittyviä teemoja ja aiheita sisältyy niin varhaiskasvatukseen kuin perusopetuksen opetussuunnitelmiin.
Useat vesihuoltolaitokset ovat aktiivisesti pyrkineet tavoittamaan lapsia ja koululaisia. Tietoa vesihuollosta on tarjottu mm. opetusmateriaalien, vesiaiheisten tietosivujen, opetusvideoiden ja vesiaiheisten pelien kautta. Toimipistevierailuiden ohella vesihuoltolaitokset ovat tarjonneet myös virtuaalisia kierroksia laitoskohteisiin. Useat vesihuoltolaitokset ovat osallistuneet yrityskylätoimintaan, tosin edelleen on alueita, joilla tätä mahdollisuutta ei ole hyödynnetty. Vesihuoltolaitosten tuottamasta Some-sisällöstä osa on erityisesti nuorille suunnattua ja osin tehty yhdessä nuoria kiinnostavien somevaikuttajien kanssa. Useat vesihuoltolaitokset ovat julkaisseet työntekijätarinoita, joiden yksi tärkeä kohderyhmä ovat nuoret.
Vesihuoltoon ja veteen liittyvää lapsille ja nuorille suunnattua materiaalia ovat laatineet myös monet muut tahot. Inspiraatiota ja uusia toimintatapoja voi saada myös muiden toimialojen hankkeista, esimerkiksi kierrätykseen, lajitteluun tai kestävään kehitykseen liittyvistä opetusmateriaaleista.