Ohje vahinkotilanteiden käsittelyyn
Vesilaitosyhdistyksen verkkokaupan ostotoiminnot ovat väliaikaisesti poissa käytöstä.
Tiivistelmä:
Ohje on laadittu avustamaan vesihuoltolaitoksia vahinkotilanteiden käsittelyssä. Ohjeessa selvitetään vesihuoltolaitoksen vastuuta ja korvausvelvollisuutta. Tietoa on kerätty vesihuoltolaitoksilta ja alan asiantuntijoilta muun muassa haastatteluissa ja työpajassa. Ohje kattaa yleisimmät vahinkotyypit, jotka selvitettiin vesihuoltolaitoksille tehdyn kyselyn avulla.
Vahinkojen käsittely alkaa ensitoimilla, joilla estetään vahingon leviäminen ja rajataan vahingot. Ensitoimiin voi kuulua esimerkiksi vedentulon katkaisu ja vahingoittuneen kiinteistön siivous. Tämän jälkeen alkaa vahinkojen kartoitus ja tapahtuman selvitys. Vahinkotilanteisiin laadituissa toimintamalleissa korostuvat välittömät ensitoimet, vaikka vastuutaho ei olisi vielä tiedossa, sekä eri vaiheiden tarkka dokumentointi ja viestien tallentaminen. Tärkeää on tiedottaa vahingon kärsijää eri vaiheissa ja tilata tarvittaessa toimenpiteitä alan ammattiyrityksiltä.
Ohje sisältää tietoa erilaisista vastuuvakuutuksista sekä vakuutusyhtiöiden yleisistä toimintatavoista ja vakuutusehdoista. Vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle kannattaa usein tehdä mahdollisimman pian. Vahinkoilmoituksen tekemistä suositellaan, jos vastuuasiassa on yhtään epäselvyyttä. Vahinkopäätöksestä voidaan valittaa muun muassa Vakuutus ja rahoitusneuvonta FINEN vakuutuslautakunnan kautta.
Vahingonkärsijä voi vaatia vesihuoltolaitokselta korvausta kärsityistä vahingoista korvausvaatimuksella. Ohje sisältää tiivistetysti esitettynä korvausvaatimuksen käsittelyä varten yleiset lait ja toimitusehdot, joiden perusteella vahingon vastuu määräytyy. Korvattavan rahasumman määrittää vahingon korjauskustannukset ja lisäksi huomioidaan esimerkiksi tasonparannus ja vahingonkärsijän myötävaikutus vahinkoon.